Bostadsministerns svar på skriftlig fråga

Svar på fråga 2017/18:94 av Erik Ottosson (M) Renare eldning i bostäder

Erik Ottoson har frågat mig vilka åtgärder jag avser att vidta för att uppnå en mer ändamålsenlig reglering av eldning i bostad i syfte att säkerställa luftkvaliteten samtidigt som möjligheten att använda eldstad i bostad säkerställs.

Det är ett viktigt ämne Erik Ottoson för fram när han pekar på hur snabbt teknikutvecklingen gått för vedeldade pannor och rumsvärmare och vilka konsekvenser det får i form av förorenad luft när inte gamla vedpannor med höga utsläpp styrs bort från marknaden. Det är även min uppfattning att det vore bra om äldre pannor fasas ut från marknaden.

Boverket har för närvarande i uppdrag att ta fram förslag på åtgärder som ska säkerställa att kraven i plan- och bygglagen, plan- och byggförordningen och Boverkets byggregler följs vid byte av fastbränslepannor och rumsvärmare. Uppdraget ska rapporteras senast den 15 december 2017.

Regeringen ser därutöver över möjligheterna att med ekonomiska styrmedel minska påverkan på luftkvaliteten av småskalig vedeldning, exempelvis genom en skrotningspremie för de vedpannor som inte uppfyller gällande regler. Låt oss avvakta Boverkets redovisning och resultatet av budgetpropositionen, där frågan om ekonomiska styrmedel behandlas, innan vi diskuterar ytterligare åtgärder.

Stockholm den 30 oktober 2017

Peter Eriksson

Riksdagen/Dokument/Renare eldning i bostäder

Ekonomisk analys – ännu ingen metkrok för näringslivets tillväxt