Artikel i Hallandsposten om de nya reglerna för braskaminer

Artikel i Hallandsposten publicerad 181202 om de nya reglerna för braskaminer: Läs hela artikeln här.

Hans Wikström, talesperson för Svenska Brasvärmeföreningen, om de nya reglerna:
” – Nya kaminer med bättre verkningsgrad och lägre utsläpp utvecklas ständigt. Det finns en samhällsnytta i det nya direktivet. När Norge stod inför regleringen räknade man ut att om man byter ut gammal teknik, tillverkad före 1997, mot ny teknik fram till 2025 – då kunde man spara upp till 1,2 miljarder i sjukvårdskostnader bara under 2025, på grund av kraftigt minskade utsläpp, säger Hans Wikström, talesperson för Svenska Brasvärmeföreningen, som är en branschorganisation för företag som utvecklar, tillverkar och säljer produkter inom brasvärme.”

Avtackning uppskattad ordförande Svenska Brasvärmeföreningen

På Svenska Brasvärmeföreningens höstmöte den 11 oktober 2019 på Bo & Byggmässan, avtackades ordföranden Bertil Svedberg av vice ordförande Rickard

Ändrade krav för kaminer och pannor

Från den 1 oktober 2019 ska ändrade regler tillämpas vid installationer av kaminer som eldas med pellets och ved. Du