Artikel i Hallandsposten om de nya reglerna för braskaminer

Artikel i Hallandsposten publicerad 181202 om de nya reglerna för braskaminer: Läs hela artikeln här.

Hans Wikström, talesperson för Svenska Brasvärmeföreningen, om de nya reglerna:
” – Nya kaminer med bättre verkningsgrad och lägre utsläpp utvecklas ständigt. Det finns en samhällsnytta i det nya direktivet. När Norge stod inför regleringen räknade man ut att om man byter ut gammal teknik, tillverkad före 1997, mot ny teknik fram till 2025 – då kunde man spara upp till 1,2 miljarder i sjukvårdskostnader bara under 2025, på grund av kraftigt minskade utsläpp, säger Hans Wikström, talesperson för Svenska Brasvärmeföreningen, som är en branschorganisation för företag som utvecklar, tillverkar och säljer produkter inom brasvärme.”

Artikel i Villa Aktuellt “Byt ut din gamla kamin”

Artikel i Villa Aktuell – “Byt ut din gamla kamin – Moderna braskaminer skonar miljön och sänker  husets uppvärmningskostnad” (mars

Ny norsk forskningsrapport om vedeldning i Bergen

En ny norsk forskningsrapport visar att borttagande av gamla vedspisar har stor effekt för att minska problem med luftföroreningar i