Debattartikel “Skärpta regler för kaminer rätt väg”

I dagarna meddelade Boverket att införandet av de skärpta reglerna för nyinstallation av kaminer och vedspisar skjuts fram ytterligare. Då de skärpta reglerna har varit ett viktigt led i att minska de skadliga utsläppen från gamla kaminer beklagar vi som bransch att införandet ständigt skjuts upp. Frisk luft är ett av Sveriges 16 miljökvalitetsmål för 2020, men detta tycks nu allt mer avlägset.

Läs artikeln i sin helhet här.

Artikel i Villa Aktuellt “Byt ut din gamla kamin”

Artikel i Villa Aktuell – “Byt ut din gamla kamin – Moderna braskaminer skonar miljön och sänker  husets uppvärmningskostnad” (mars

Ny norsk forskningsrapport om vedeldning i Bergen

En ny norsk forskningsrapport visar att borttagande av gamla vedspisar har stor effekt för att minska problem med luftföroreningar i